Blogs

Web dizains un krāsu aklums: kā izveidot mājaslapu lietojamu visiem
20-12-2021

Web dizains un krāsu aklums: kā izveidot mājaslapu lietojamu visiem

Krāsu aklums, bieži saukts arī par daltonismu, ir redzes patoloģija, nespēja saskatīt un atšķirt kādu konkrētu krāsu, krāsas vai to toņus. Šādu redzes īpatnību var reti novērot sievietēm, taču vīriešu vidū pret to ir uzņēmīgs apmēram katrs divpadsmitais. Procentuāli aptuveni 8-10% vīriešiem un 0.5% sievietēm tiek novērota kāda no krāsu akluma formām. Vispārīgi salīdzinot — uz katriem 100 mājaslapas apmeklētājiem var būt aptuveni 10 apmeklētāji, kuri krāsas redz atšķirīgi.

 

krasu aklums

Nedaudz par krāsu aklumu

Cilvēki, kuriem ir novērots krāsu aklums, skaidri redz tās pašas lietas, ko cilvēki, kuriem šāda īpatnība nav novērota. Galvenā atšķirība ir nespēja atšķirt sarkano, zaļo vai zilo krāsu. Dažkārt zūd spēja uztvert arī dzelteno krāsu. Visretāk sastopamā daltonisma izpausme ir monohromā daltonija jeb pilnīga krāsu neatšķiršana, tas ir, cilvēks nav spējīgs atšķirt nevienu krāsu un pasauli redz melnbaltos toņos. Savukārt, visizplatītākā ir nespēja uztvert zaļo un sarkano krāsu, kā arī toņus, kas satur šo krāsu elementus (piemēram, violetos toņus).

Kāpēc nepieciešams pielāgot vietnes dizainu krāsu akliem cilvēkiem?

Protams, daudziem var rasties jautājums, kāpēc tik nelielai cilvēku grupai, kam ir novērota šī īpatnība, nepieciešams veikt izmaiņas mājaslapā. Pirmkārt, veicot uzlabojumus vietnē, pavisam noteikti tiks uzlabota visu lietotāju pieredze, arī to, kuri ar krāsu aklumu nesirgst. Turklāt izstrādājot visiem ērti lietojamu un pieejamu mājaslapu, tiek ievērota vislabākā web dizaina prakse. Veidojot vai uzlabojot savu vietni ir ieteicams pielietot dažus galvenos nosacījumus, lai tās dizains būtu draudzīgs arī lietotājiem, kuriem ir daltonisms.

Izvēlieties minimālisma stilu

#1 Izvēlieties minimālisma stilu

Minimālisma stilā veidota mājaslapa nav tikai sekošana jaunākajām web dizaina tendencēm, bet arī noderīgs rīks, kas palīdz atšķirt krāsas. Pēdējo gadu laikā arī e-komercijā tiek izmantots pēc iespējas vienkāršāks dizains, lai lietotājs labāk spētu uztvert informāciju. Pielāgojot vai veidojot savu vietni, pamatojoties uz minimālisma principiem, samaziniet pārlieku izteiktu krāsu daudzveidību. Jo mazāk krāsu lapas dizainā, jo labāk interfeisu varēs atšķirt cilvēki ar krāsu aklumu. Šajā situācijā ieguvējas ir abas puses – jo arī tie cilvēki, kuriem nav daltonisma, vieglāk uztvers jūsu mājaslapu.

Izmantojiet grafiskos simbolus

#2 Izmantojiet grafiskos simbolus

Protams, krāsu izmantošana interneta vietnēs ir ierasta lieta, taču nav ieteicams paļauties tikai uz tām. Piemēram, visiem zināma ir situācija, kad mājaslapās kļūdas vai dažādi paziņojumi tiek norādīti sarkanā krāsā. Taču tie, kuriem ir viena no daltonisma formām, kas neļauj atšķirt sarkanu krāsu, iespējams nespēs identificēt šo paziņojumu vai kļūdu. Šādos gadījumos ir ieteicams papildināt kļūdainos paziņojumus ar kādu grafisku simbolu vai atbilstošu tekstu, lai pievērstu lietotāja uzmanību.
Tāpat to var attiecināt arī uz citām krāsām mājaslapā. Cilvēkiem, kuriem ir traucējumi atšķirt zaļo un sarkano krāsu, spēs pareizi identificēt apmēram 5 krītiņu krāsas no 24 krītiņu krāsām kastē. Tāpēc svarīgākos paziņojumus/elementus būtu ieteicams papildināt ar kādu ikonu vai citu grafisku simbolu, zīmējumu vai atbilstošu aprakstu.

#3 Izmantojiet kontrastainas krāsas un toņus

Melnā un baltā kontrasts nav vienīgā iespēja, kā uzlabot lietotāju pieredzi, kuriem ir krāsu aklums. Izmantojiet dažādas skaidri kontrastējošas krāsas, lai izceltu jums vajadzīgo tekstu vai izvēlnes opcijas. Bieži citā krāsā tiek izceltas iekšējās saites vai kāds cits svarīgs vienums.

#4 Uzmanieties no dažu krāsu kombinācijām

Lai arī iepriekšējā punktā tika minēts padoms par kontrastējošu krāsu izmantošanu, ne visas krāsu kombinācijas ir draudzīgas krāsu akliem cilvēkiem. Lai izvēlētos pareizās kombinācijas, ir nepieciešams izprast krāsu būtību, spektra īpašības. Tā kā krāsu aklumam ir visdažādākās izpausmes, ir diezgan grūti noteikt, kuras krāsas ir “drošas” vietnes dizainam. Taču pastāv vairākas kombinācijas, kas NAV ieteicamas izmantošanai web dizainā, ja vēlaties to pielāgot cilvēkiem ar krāsu uztveres īpatnībām. Šādas kombinācijas, piemēram, ir:
Zaļa + sarkana
Zaļa + Zila
Zaļa + brūna
Zaļa + pelēka
Zaļa + melna
Gaiši zaļa + dzeltena
Zila + violeta
Zila + pelēka
Ja tiks izmantoti šādi krāsu savienojumi, piemēram, CTA pogās (aicinājums uz darbību) vai izvēlnē, tad daltoniķiem var rasties grūtības ar šo vienumu pamanīšanu — lietotājs var vienkārši nepamanīt pogu “Pirkt tagad” un neuzklikšķināt uz tās.

Papildiniet vietnes elementus ar tekstūru un rakstiem (patterns)

#5 Papildiniet vietnes elementus ar tekstūru un rakstiem (patterns)

Lai izceltu dažādus vietnes elementus, ieteicams vienkrāsainu elementu vietā izmantot kontrastējošus rakstus (patterns) vai tekstūras. Piemēram, lietotājiem, kuriem ir novērots daltonisms, bieži vien ir grūti uztvert dažādus grafikus tādus kā stabiņu grafikus, tā saucamos pie chart jeb apļa diagrammas utt. Ja jūsu vietnē liela nozīme ir grafikiem un diagrammām, tad ieteicams to attēlošanā izmantot kontrastējošas tekstūras, lai tādā veidā varētu atšķirt rezultātus. It sevišķi tas ir svarīgi gadījumos, ja web dizainā neizmantojat lielu krāsu daudzveidību. Taču šeit ir būtiski pārlieku neaizrauties ar tekstūrām, jo daudziem lietotājiem tas var šķist traucējoši.
Visiem pieejamas mājaslapas dizaina izstrāde kopumā neprasa lielu laika resursu ieguldījumu, un gala produktu būs ērti lietot gan ar krāsu akliem cilvēkiem, gan tiem, kuriem šīs īpatnības nav. Ja arī Jūs vēlaties izveidot mājaslapu, ko var lietot visi, sazinieties ar mūsu izstrādātājiem un mēs piedāvāsim Jums atbilstošākos risinājumus.

 

 

Saistītie raksti

8 populārākie mājas lapu veidi
10-02-2021
8 populārākie mājas lapu veidi

Vai manam biznesam ir nepieciešama mājaslapa? Iespējams, šis ir viens no aktuālākajiem jautājumiem, ko uzdod sev gan jaunie uzņēmēji, gan arī nelielu vai vidēju uzņēmumu īpašnieki, kuri jau pārdod savas preces vai pakalpojumus, taču kādu iemeslu dēļ vēl nav izveidojuši savu zīmolu mājaslapas. Visdrīzāk, atbilde uz šo jautājumu būs — jā! Neviens vairs nevar noliegt faktu, ka interneta lietotāju skaits patiešām ir milzīgs. Tā ir lieliska iespēja uzņēmumiem sasniegt savus esošos un potenciālos klientus ar interneta vietnes palīdzību, tādā veidā pastāstot gan par sevi, gan arī pārdodot savus pakalpojumus vai preces.

Interneta veikala izstrādes iespējas katra vajadzībām
21-04-2020
Interneta veikala izstrādes iespējas katra vajadzībām

Ir atšķirība, vai esi pašnodarbinātais, kam nepieciešams e-veikals vai pārstāvi lielu un prestižu kompāniju vai zīmolu. Pirmajam pie sava e-veikala nepieciešams tikt maksimāli vienkārši un ar minimālām izmaksām, vai vismaz ar dalītu maksājumu, pat ja iegūtais rezultāts nav 100% kāds nepieciešams. Savukārt, otrajam galvenais ir kvalitatīvs rezultāts, kas pilnībā spēj apmierināt visas klientu vajadzības un maksimāli atvieglot iepirkšanās procesu. Interneta veikala izstrādes iespējas ir dažādas.

Bailes no baltiem laukumiem mājas lapā! Horror Vacui (latīņu val.)
04-03-2020
Bailes no baltiem laukumiem mājas lapā! Horror Vacui (latīņu val.)

Horror Vacui tulkojumā no latīņu valodas – bailes no tukšiem laukumiem. Mario Praz, itāļu mākslas un literatūras kritiķis nāca klajā ar šo nosaukumu Viktorijas laika mākslā un tas apzīmēja Mākslas darbus, kuri bija pārblīvēti ar detaļām. Viktorijas laikā vairāk – nozīmēja pārticību. Arī turīgu cilvēku interjerā valdīja šī tendence. Mūsdienās šis termins sastopams interjēra dizainā, drukas dizainā un arī digitālajā vidē, bet nevienmēr vairāk nozīmē labāk.