Daži principi darbā ar mājaslapas apmeklētāju

  • 08.04.2010
  • Autors: Efumo

Parasti lietotājs apskatot kādu mājas lapu, bieži nemaz neiedomājas, ka mājaslapas izskats var tikt apzināti veidots, lai virzītu apmeklētāja uzmanību un darbības lapas īpašnieku vēlamajā virzienā. Mājas lapu veidotāji izstrādājot mājas lapu, var pielietot dažādus trikus, lai manipulētu ar mājaslapas apmeklētāju un panāktu sev vēlamo – piemēram, lai lapas apmeklētājs veiktu lapā reklāmētā produkta pasūtījumu.

Šajā rakstā tiek apskatīti daži pamatprincipi, kurus ievērojot var efektīvāk pasniegt informāciju un pārdot produktu mājas lapā.

Internetā tekstus nelasa

Cilvēki internetā nelasa. Tie skanē tekstu, nevis lasa. Gara teksta uztveršana uz datora monitora (un īpaši uz mobilajiem telefoniem) ir ļoti apgrūtinoša, tāpēc bieži vien cilvēki izvēlas garus tekstus izdrukāt, un tad tos lasīt tradicionālajā veidā – no papīra.

Internetā cilvēki visbiežāk ar acīm pārskrien pāri informācijai, pievēršot uzmanību „stopētājiem” – lietām, kas piesaista uzmanību. Tie var būt attēli, lieli virsraksti, izcelts teksts – jebkas, kas padara garu tekstu mazāk vienmuļu. Tāpēc mājas lapās jāraksta īsāk. Taču, ja nepieciešams pasniegt lielu teksta daudzumu, tad to būtu vēlams padarīt interesantāku, izmantojot attēlus, grafikus, sarakstus. Teksts jādala rindkopās, vēlams izmantot piesaistošus virsrakstus.

Šī paša iemesla pēc,  internetā var izmantot žurnālistikā labi pazīstamo apgrieztās piramīdas principu – sāk ar apkopojumu, un tālāk tekstā izvēršas plašāk.

Plašāk par to, kā cilvēki lasa internetā, varat izlasīt Džeikoba Nīlsena lapā: www.useit.com/alertbox/9710a.html

Brīvās vietas efektīva izmantošana

Ņemot vērā, to, ka cilvēki internetā nelasa, bet skanē, viens no efektīva dizaina pamatprincipiem mājas lapu veidošanā ir efektīva brīvās vietas (whitespace) izmantošana. Brīvā vieta ir vieta lapā, kurā nekas nav, taču šo brīvo vietu var izmantot ļoti efektīvi, piemēram, lai uzsvērtu kādu lapas elementu, vai atdalītu elementu grupu. Ierastākie brīvas vietas izmantošanas veidi ir atstarpes starp vārdiem, rindām, rindkopām, informācijas blokiem.

Brīvo vieta tiek saukta par pasīvo, ja tā tiek izmantota vienkārši elementu vai elementu grupu atdalīšanai, un par aktīvo, ja tā tiek izmantota, citiem mērķiem. Piemēram, var uzsvērt rindkopu, to izvietojot ar lielāku atkāpi  nekā citas, kā, piemēram, šī rindkopa.

Plašāk par brīvo vietu par izlasīt te: www.alistapart.com/articles/whitespace/

Kontrasta izmantošana

Cits veids, bez brīvās vietas izmantošanas, kā vairāk pievērst apmeklētāja uzmanību kādam elementam mājas lapā, ir kontrasta izmantošana. Ideāli, ja mājas lapas apmeklētājam atverot kādu lapu nav ilgi jāmeklē, kur atrodas būtiskākais. Izmantojot kontrastu, var izcelt būtiskāko, uzreiz piesaistot apmeklētāja uzmanību, un, ja apmeklētāja uzmanība tiks piesaistīta, tad viņš izlasīs arī pārējo.

mipoxydeli2.ru

mipoxydeli2.ru

 

Labs mājas lapas dizains nav tikai par „lai smuki izskatās”. Efektīvs mājas lapas dizains ir funkcionāls, kurā katram dizaina elementam ir sava funkcija, tas ir tāds, lai piesaistītu un vadītu mājaslapas apmeklētāja uzmanību vēlamajā virzienā.

Plašāk: webdesignledger.com/tips/the-principle-of-contrast-in-web-design

Uzmanības virziena izmantošana

Izkārtojot elementus un informācijas blokus mājaslapā, var ņemt vērā arī acu izsekošanas pētījumu rezultātus, kuri parāda, kur mājas lapā apmeklētāji  koncentrē vairāk uzmanības.

F-formas uzmanības virzības pētījumi. Avots: www.useit.com/alertbox/reading_pattern.html

 

Parasti pirmajā mirklī uzmanība tiek koncentrēta lapas kreisajā augšējā stūrī, un tālāk tā virzās pa labi, un uz leju, kur atkal notiek virzība pa labi. Tipiski mājas lapās uzmanības virzība veido F burta formu, taču šo virzienu iespējams mainīt, izmantojot brīvo vietu, kontrastu, un citus uzmanības novēršanas veidus.

Plašāk: www.useit.com/alertbox/reading_pattern.html

Bezmaksas banāns

Bezmaksas banānsVarbūt ne tik plaši zināms princips, taču ievērības cienīgs ir „bezmaksas banāna” princips.  Šis princips nosaka, ka katrā lapā vajadzētu būtu kādam košam attēlam, reklāmai, pogai, kas sola apmeklētājam ko atšķirīgu, un vēlams par velti, ja vien tas uz to noklikšķinās. Ja lapā būs šāds elements, un pamatinformācija lapā kāda iemesla pēc apmeklētāju nesaistīs, tad ar šo elementu iespējams „pieturēt” apmeklētāju sev, savā mājaslapā, tā vietā, lai viņš vienkārši aizvērtu lapu, un mēģināt  ieinteresēt apmeklētāju ar ko citu.

Uztverams informācijas daudzums

Varbūt esat ievērojuši Google.com sākumlapu. Cik daudz tajā ir informācijas? Maksimums ir daži desmiti vārdu. Un šī lapa ir viena no apmeklētākajām mājaslapām pasaulē. Domājat, ka tas ir tāpat vien? Nē, tas tiek darīts apzināti, lai cilvēkiem Google izmantošana būtu vienkārša un ērta, bez liekas informācijas, kas tos varētu novērst no galvenā.

Google.com

Google.com

 

Taču ko darīt, ja vienkārši ir nepieciešams pasniegt daudz informācijas? Grupējiet informāciju pa 7-9 elementiem – tas ir optimālais skaits, ko cilvēki spēj uztvert bez grūtībām. Grupēt iespējams izmantojot krāsas, izvietojumu, atdalot grupas ar brīvu vietu vai kādu dizaina elementu… Variantu ir pietiekoši daudz. Dariet jebko, bet neatstājiet pārāk daudz informācijas. Labāk, lai cilvēki izlasa maz informācijas, nekā nobīstas no informācijas daudzuma un neizlasa pilnīgi neko.

Uzticamības ieviešana

Populārākie veidi, kā radīt uzticamības sajūtu lapas apmeklētājam, ir:

  • ievietot mājaslapā savu attēlu, kas rada ticību, ka esat reāls cilvēks;
  • ievietot zem teksta savu parakstu, kas “virtuāli apstiprina” iepriekš rakstīto;
  • izmantot elementus, kas cilvēkiem asociējas ar drošību un uzticību, piemēram, kredītkaršu logotipus.

AIDA princips

Viens no populārākajiem un efektīvākajiem veidiem, kā mūsdienās mājaslapu apmeklētāji tiek pārvērsti klientos, ir AIDA principa pielietošana.

AIDA ir saīsinājums no Attention, Interest, Desire, Action, jeb latviski – Uzmanība, Interese, Vēlme, Darbība. Šis princips nosaka, ka no sākuma ir jāpiesaista apmeklētāja uzmanība, tas ir jāieinteresē, jārada tam vēlmi tikt pie produkta un jārosina tas darboties, lai pārdotu viņam šo produktu. Daži iesaka AIDA paplašināt līdz AIDAS, kur S apzīmē Satisfaction – Apmierinātība, jo apmierināti klienti ieteiks produktu arī citiem.

Konkrēts piemērs lapai, kur tiek izmantots AIDA princips ir basecamphq.com mājaslapa.

BasecampHQ.com

BasecampHQ.com

 

Lapas augšā apmeklētājs tiek piesaistīts ar īsu produkta saukli, kas dod priekšstatu par produktu, kā arī ar produkta ekrānšāviņu.

Zemāk, uzmanībai pārvietojoties zemāk un pa labi (atceramies uzmanības virzību) apmeklētājs tiek ieinteresēts ar  produktu – tur atrodas īss produkta apraksts un būtiskākās atsauksmes (no BusinessWeek un bijušā Microsoft pārstāvja).

Kreisajā pusē apmeklētājā tiek radīta vēlme izmēģināt šo produktu, izvietojot atsauksmes ar attēliem (kas palielina apmeklētāja uzticību, ka atsauksmes ir īstas) un saitēm uz video.

Un lapas labajā apakšējā stūrī atrodas darbības pieprasījuma elements (Call for Action) – liela, spīdīga, koši zaļa poga, kas aicina uzklikšķināt uz to, un izmēģināt produktu. Lapas labais apakšējais stūris ir tā vieta, kurai parasti lapas apmeklētāji pievērš uzmanību pašās beigās.  Līdzīga poga ir arī lapas augšā, taču tā vairāk ir domāta to apmeklētāju ērtībai, kas atgriežas lapā atkārtoti.

Līdzīgi AIDA princips tiek izmantots arī daudzās citās dažādu produktu reklāmas lapās.

Protams, ka šeit apskatītie principi nav vienīgie veidi, kā manipulēt ar mājaslapas apmeklētāju, pastāv arī daudzi citi veidi, taču ceru, ka vismaz kādam šis raksts radīja priekšstatu par mājaslapu potenciālu ietekmēt apmeklētāju.

Komentāri (0)